Mé zážitky z výstupů na rozhledny

30. listopadu 2012 v 18:20 | František Jemelka |  Z činnosti

Se Sokolem na rozhledny

XV. Všesokolským sletem skolnčilo šestiletí 2006-12. Z hlediska cvičebního, sportovního, kulturního bylo a ještě bude hodnoceno. Stručně vyjádřeno - bylo úspěšné, již jen z toho hlediska, že bude mít pokračování, neboť bude na co navázat...
Já si dovolím vám prezentovat ani ne tak komplexní hodnocení, ale spíše rekapitulaci turistické části mezisletového období. Byla to dlouhodobá akce "Se Sokolem na rozhledny" a navazovala na předcházející "Sokolské výlety". Důvod tohoto veřejného sdílení je také ten, aby jste se mohli pochlubil, že ve svých řadách máte člena, který jako jeden z mála, z velmi mála, absolvoval všechny rozhlednové výstupy :-), (tak jak ty předcházející Výlety). Nebylo to zas tak náročné i když problémy byly;např. Čas - ale ten se dal nastavit od půlnoci k půlnoci nebo i den před a po, Cestování - nevadilo neboť jsme měli zásadu, že i "cesta je cílem", Náklady ("peníze budou, my nebudem"), největší problém byly Termíny - často kolidovaly - pracovní i sokolské povinnosti (v začátku té doby jsem byl ještě činovník), rodinné události, zdravotní důvody, jednou zkolabovalo i dopravní spojení apod. Vždy po dohodě s pořadateli se vše dořešilo. A stálo to zato neboť v plné míře byl splněn úkol, na který akce měla ambice - navštívit místa, která víceméně byla známá i neznámá a kde bychom se asi těžko sami vydali..., setkávat se několikrát, ale i jedinkrát se sokoly, turisty, pořadateli, získat pamětní suvenýry - odznáčky, putovní razítka, diplomy, pohlednice, pořídit si fotografickou dokumentaci, zafixovat vzponínky; nikdy nebylo problémové Počasí ("není špatné počasí, je jen špatně oblečený turista")....A tak, za těchto podmínek jsem absolvoval 17 rozhleden:
1) 22.4.2007, Větruše a Erbenova vyhlídka v Ustí nad Labem byly rozloženy na 2 dny. "My" (sestra manželka Jiřina a já) jsme to stihli v jeden den, v opačném pořadí (Erbenova je pojmenována po významném místním turistovi, je ve výšce 420 m n.m., a má 57 schodů). Větruše je vyhlídková restaurace ve výšce 227,63 m n.m., 111 shodů. 2 noclehy v tělocvičně sokolovny, příjezd lehátkovým vlakem, pěkné počasí.
2) 25.8.2007, Strážný vrch u Merboltic, 601 m, (České Středohoří, mezi Českou Lípou a Děčínem), výška 12m, 45 sch.., postavena 11/2002, dle jiného návrhu (viz zibrazení na dvou razítkách a z rozhovoru s p.Kneiflem Janem z Horní Police, projektantem; mám ho podepsaného ve vandrbuchu). Opět My, pěkné počasí, stihli jsme to od půlnoci k půlnoci.
3) 15.9.2007 Vrátenská hora u Mšena.508 m. Pěkně i když hrozil déšť. V sokolovně program (mj. Sbor seniorek), výstava o tj., občerstvení, čas i na mšenské muzeum. Opět My , opět celodenní výlet.
4) 1.6.2008 Olověný vrch u Kraslic, součást horské chaty Bublava-Bleiberg. Nejvzdálenější, přesto jednodení výlet (tentokrát sám), proto i se zádrhelem. Několik nás, díky vlakovému zpoždění zůstalo trčet v Kraslicích. Pořadatel pro nás přijel a dovezl asi kilometr pod vrchol, abychom si aspoň něco ušli. Brzy jsem se vracel. Pěkně.
5) 20.9.2008 ZOO Svatý Kopeček u Olomouce. Téměř domácí akce, přesto sám, ani nikdo z naší župy, když z Prahy ano, což jsem obtížně "omlouval". .Zataženo.
6) 25.10.2008 Velký Blaník, 638 m. Poněvadž My jsme tam byli před rokem, rovněž se Sokolem a při příležitosti státního svátku, vypravil jsem se tentokrát jen já, po jedné hodině po půlnoci. A kolem třetí hodiny nad ránem jsem byl už doma... Rychlík, jedoucí ze Slovenska, ani po ohlášeném zpoždění 110 minut nepřijel, čímž kiksla další spojení, musel jsem to vzdát. Bratr Jirka Skopal, se kterým jsem byl domluven na přistoupení v Olomouci, tedy jel sám a dovezl mi odznáček výstupu (svůj nebo od organizátorů?).
7)21.3.2009 Jarník u Písku 609 m, telekomunikační věž 57,4m, postavena 1997, vyhlídková plošina 34,6m, 188 sch. (dvojité schodiště, jako u Petřínské rozhledny). První jarní den, ráno 0°C, pak nádherně. My jsme přijeli den dopředu a zůstali i další den. Ubytování v sokolovně provázely zmatky. Rozhledna a město vše vynahradily!
8) 31.7.2009, Minaret v Lednici, 59,4m, 302 sch., postavena r.1804 jako romantická stavba arch. Hartmuthem (vynálezce tužky). My jsme přijeli, po dohodě, o den dříve, výstup jsme stihli ještě týž den, druhý den opět do Lednice, přes anglický park a do zámku (mj. zajímavé

1. představení sokolníků). Počasí krásné! Nocleh v sokolovně v Podivíně. Vlakové spojení z Přerova přímé!
    9) 18.9.2009 Chlum u Plzně. Sám a na obrátku a opět den v předstihu (fotodokumentace, že opravdu...).Pěkné počasí, ale...rozhledna v havarijním stavu, zavřená, opuštěná...
    10)24.4.2010 Tyršova rozhledna , též Rozálka, u Žamberku.Jednodenní výlet (My). Hledání sokolovny, daluko z nádraží, zajímavě zvolená trasa okolím (mj. Památník-rodná chaloupka strůjce bleskosvodu Prokopa Diviše v Helvíkovicích, motlitebna Českých bratříků, muzeum), u rozhledny pestrý program - country muzika, mašerka se smečkou psích tahounů, domácí občerstvení; ale vzhledem k delší cestě na nádraží, jsme museli brzy odejít. Počasí opět pěkné.
11) 31.7.2010 Praděd v Jeseníkách, 1492 m, vyhlídka 80m, ale passé - mlha...My jsme termín ošidili, vzhledem k rodinným záležitostem (narodil se vnouček:::).Výstup (od Ovčárny) jsme absolvovali až o týden později v neděli 8.8. Pohlednice s razítkem pořadateli Severomoravské župě a ta nám účast uznala. Nehledě na vrcholovou mlhu, počasí pěkné.Cestou autem z Val.Mezu jsme se zastavili ve Vítkově u hrobu Jana Zajíce.
12) 25.9.2010 Javorník na Šumavě (u Vimperka), Klostermannova rozhledna 1066 m. My noclehovali u mého kamaráda z vojny. Dovoz a odvoz na start a z cíle autem. Tentokrát v mraku, tedy mrholení, ale dalo se vydržet.
13) ::25.6.2011 Bramberk v Jizerských horách, 787 m. Při zpáteční cestě jsme (My) zdolali ještě rozhlednu Slovanka a zastavili se na sokolské chatě "Severák". Nocleh v ubytovně v sokolovně Jablonec n.Nisou. Zůstali jsme ještě i další 2 dny. Počasí pěkné i když jsme jednou ve městě pěkně zmokli.
14) 30.7.2011 Háj u Šumperka 631m, rozhledna vysoká 29m. Již od nádraží nás (My) turistická značka dovedla na vrchol, skoro současně s pořadateli ze Severomoravské župy (mj. krajský koordinátot br. Jiří Sobotík na kole; později se přiznal, že na zpátečním sešupu bobroval...).Pěkné počasí, tradičně vstřícný přístup pořadatele ("vrcholovka", drobné suvenýrové pozornosti...).
15) 10.9.2011 Oslednice u Telče 556,8 m.. My na jednodenním výletu. Rozhledna je vidět již z nádraží. Ale na víc, než na výstup a sestup již nebyl čas. Pěkně. (Šli jsme kolem rodného domku prof. Maška, který archeologicky bádal i v Předmostí).
16) 9.6.2012 Diana v Karlových Varech, 556 m, 32m, 155 sch. My - noclehy v turistické ubytovně v Březové, asi 7 km za K.V. Spojení autobusem.Pěkné propojení turistiky s lázeňskou promenádou, také proto, že pěkně. Zůstali jsme i další den.
17) 1.7.2012 Petřín v Praze, 60m, 299 sch. Finále při XV. VS, večerní výstup, v dešti až lijáku. Přesto největší účast (prý až 800): My jsme si to 3.7. zopakovali při příhodnější situaci.

Díky všem, od organizátorů, přes rodné Sokoly až po rodinu, že mně umožnili prožít tyto nevšední zážitky! Nazdar a Zdrávi došli!

František Jemelka T.J. Sokol Přerov

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.