Listopad 2012

Mé zážitky z výstupů na rozhledny

30. listopadu 2012 v 18:20 | František Jemelka |  Z činnosti

Se Sokolem na rozhledny

XV. Všesokolským sletem skolnčilo šestiletí 2006-12. Z hlediska cvičebního, sportovního, kulturního bylo a ještě bude hodnoceno. Stručně vyjádřeno - bylo úspěšné, již jen z toho hlediska, že bude mít pokračování, neboť bude na co navázat...
Já si dovolím vám prezentovat ani ne tak komplexní hodnocení, ale spíše rekapitulaci turistické části mezisletového období. Byla to dlouhodobá akce "Se Sokolem na rozhledny" a navazovala na předcházející "Sokolské výlety". Důvod tohoto veřejného sdílení je také ten, aby jste se mohli pochlubil, že ve svých řadách máte člena, který jako jeden z mála, z velmi mála, absolvoval všechny rozhlednové výstupy :-), (tak jak ty předcházející Výlety). Nebylo to zas tak náročné i když problémy byly;např. Čas - ale ten se dal nastavit od půlnoci k půlnoci nebo i den před a po, Cestování - nevadilo neboť jsme měli zásadu, že i "cesta je cílem", Náklady ("peníze budou, my nebudem"), největší problém byly Termíny - často kolidovaly - pracovní i sokolské povinnosti (v začátku té doby jsem byl ještě činovník), rodinné události, zdravotní důvody, jednou zkolabovalo i dopravní spojení apod. Vždy po dohodě s pořadateli se vše dořešilo. A stálo to zato neboť v plné míře byl splněn úkol, na který akce měla ambice - navštívit místa, která víceméně byla známá i neznámá a kde bychom se asi těžko sami vydali..., setkávat se několikrát, ale i jedinkrát se sokoly, turisty, pořadateli, získat pamětní suvenýry - odznáčky, putovní razítka, diplomy, pohlednice, pořídit si fotografickou dokumentaci, zafixovat vzponínky; nikdy nebylo problémové Počasí ("není špatné počasí, je jen špatně oblečený turista")....A tak, za těchto podmínek jsem absolvoval 17 rozhleden:
1) 22.4.2007, Větruše a Erbenova vyhlídka v Ustí nad Labem byly rozloženy na 2 dny. "My" (sestra manželka Jiřina a já) jsme to stihli v jeden den, v opačném pořadí (Erbenova je pojmenována po významném místním turistovi, je ve výšce 420 m n.m., a má 57 schodů). Větruše je vyhlídková restaurace ve výšce 227,63 m n.m., 111 shodů. 2 noclehy v tělocvičně sokolovny, příjezd lehátkovým vlakem, pěkné počasí.
2) 25.8.2007, Strážný vrch u Merboltic, 601 m, (České Středohoří, mezi Českou Lípou a Děčínem), výška 12m, 45 sch.., postavena 11/2002, dle jiného návrhu (viz zibrazení na dvou razítkách a z rozhovoru s p.Kneiflem Janem z Horní Police, projektantem; mám ho podepsaného ve vandrbuchu). Opět My, pěkné počasí, stihli jsme to od půlnoci k půlnoci.
3) 15.9.2007 Vrátenská hora u Mšena.508 m. Pěkně i když hrozil déšť. V sokolovně program (mj. Sbor seniorek), výstava o tj., občerstvení, čas i na mšenské muzeum. Opět My , opět celodenní výlet.
4) 1.6.2008 Olověný vrch u Kraslic, součást horské chaty Bublava-Bleiberg. Nejvzdálenější, přesto jednodení výlet (tentokrát sám), proto i se zádrhelem. Několik nás, díky vlakovému zpoždění zůstalo trčet v Kraslicích. Pořadatel pro nás přijel a dovezl asi kilometr pod vrchol, abychom si aspoň něco ušli. Brzy jsem se vracel. Pěkně.
5) 20.9.2008 ZOO Svatý Kopeček u Olomouce. Téměř domácí akce, přesto sám, ani nikdo z naší župy, když z Prahy ano, což jsem obtížně "omlouval". .Zataženo.
6) 25.10.2008 Velký Blaník, 638 m. Poněvadž My jsme tam byli před rokem, rovněž se Sokolem a při příležitosti státního svátku, vypravil jsem se tentokrát jen já, po jedné hodině po půlnoci. A kolem třetí hodiny nad ránem jsem byl už doma... Rychlík, jedoucí ze Slovenska, ani po ohlášeném zpoždění 110 minut nepřijel, čímž kiksla další spojení, musel jsem to vzdát. Bratr Jirka Skopal, se kterým jsem byl domluven na přistoupení v Olomouci, tedy jel sám a dovezl mi odznáček výstupu (svůj nebo od organizátorů?).
7)21.3.2009 Jarník u Písku 609 m, telekomunikační věž 57,4m, postavena 1997, vyhlídková plošina 34,6m, 188 sch. (dvojité schodiště, jako u Petřínské rozhledny). První jarní den, ráno 0°C, pak nádherně. My jsme přijeli den dopředu a zůstali i další den. Ubytování v sokolovně provázely zmatky. Rozhledna a město vše vynahradily!
8) 31.7.2009, Minaret v Lednici, 59,4m, 302 sch., postavena r.1804 jako romantická stavba arch. Hartmuthem (vynálezce tužky). My jsme přijeli, po dohodě, o den dříve, výstup jsme stihli ještě týž den, druhý den opět do Lednice, přes anglický park a do zámku (mj. zajímavé

1. představení sokolníků). Počasí krásné! Nocleh v sokolovně v Podivíně. Vlakové spojení z Přerova přímé!
    9) 18.9.2009 Chlum u Plzně. Sám a na obrátku a opět den v předstihu (fotodokumentace, že opravdu...).Pěkné počasí, ale...rozhledna v havarijním stavu, zavřená, opuštěná...
    10)24.4.2010 Tyršova rozhledna , též Rozálka, u Žamberku.Jednodenní výlet (My). Hledání sokolovny, daluko z nádraží, zajímavě zvolená trasa okolím (mj. Památník-rodná chaloupka strůjce bleskosvodu Prokopa Diviše v Helvíkovicích, motlitebna Českých bratříků, muzeum), u rozhledny pestrý program - country muzika, mašerka se smečkou psích tahounů, domácí občerstvení; ale vzhledem k delší cestě na nádraží, jsme museli brzy odejít. Počasí opět pěkné.
11) 31.7.2010 Praděd v Jeseníkách, 1492 m, vyhlídka 80m, ale passé - mlha...My jsme termín ošidili, vzhledem k rodinným záležitostem (narodil se vnouček:::).Výstup (od Ovčárny) jsme absolvovali až o týden později v neděli 8.8. Pohlednice s razítkem pořadateli Severomoravské župě a ta nám účast uznala. Nehledě na vrcholovou mlhu, počasí pěkné.Cestou autem z Val.Mezu jsme se zastavili ve Vítkově u hrobu Jana Zajíce.
12) 25.9.2010 Javorník na Šumavě (u Vimperka), Klostermannova rozhledna 1066 m. My noclehovali u mého kamaráda z vojny. Dovoz a odvoz na start a z cíle autem. Tentokrát v mraku, tedy mrholení, ale dalo se vydržet.
13) ::25.6.2011 Bramberk v Jizerských horách, 787 m. Při zpáteční cestě jsme (My) zdolali ještě rozhlednu Slovanka a zastavili se na sokolské chatě "Severák". Nocleh v ubytovně v sokolovně Jablonec n.Nisou. Zůstali jsme ještě i další 2 dny. Počasí pěkné i když jsme jednou ve městě pěkně zmokli.
14) 30.7.2011 Háj u Šumperka 631m, rozhledna vysoká 29m. Již od nádraží nás (My) turistická značka dovedla na vrchol, skoro současně s pořadateli ze Severomoravské župy (mj. krajský koordinátot br. Jiří Sobotík na kole; později se přiznal, že na zpátečním sešupu bobroval...).Pěkné počasí, tradičně vstřícný přístup pořadatele ("vrcholovka", drobné suvenýrové pozornosti...).
15) 10.9.2011 Oslednice u Telče 556,8 m.. My na jednodenním výletu. Rozhledna je vidět již z nádraží. Ale na víc, než na výstup a sestup již nebyl čas. Pěkně. (Šli jsme kolem rodného domku prof. Maška, který archeologicky bádal i v Předmostí).
16) 9.6.2012 Diana v Karlových Varech, 556 m, 32m, 155 sch. My - noclehy v turistické ubytovně v Březové, asi 7 km za K.V. Spojení autobusem.Pěkné propojení turistiky s lázeňskou promenádou, také proto, že pěkně. Zůstali jsme i další den.
17) 1.7.2012 Petřín v Praze, 60m, 299 sch. Finále při XV. VS, večerní výstup, v dešti až lijáku. Přesto největší účast (prý až 800): My jsme si to 3.7. zopakovali při příhodnější situaci.

Díky všem, od organizátorů, přes rodné Sokoly až po rodinu, že mně umožnili prožít tyto nevšední zážitky! Nazdar a Zdrávi došli!

František Jemelka T.J. Sokol Přerov

V přerovské Věrné gardě Antonín Zimmermann oslavil svých 85 let

29. listopadu 2012 v 20:08 | Jaroslav Skopal |  Z činnosti

Bratr Bohumil Domanský předává vedení Věrné gardy, zatím se neví komu

Ve slavnostní náladě proběhla pravidelná schůze Věrné gardy Sokola Přerov.
Bratr Domanskzý připravil na úvod oficiální TV videozáznam ze začátku Prvího sletového dne v Praze. Většina přítomných se tam hledala. Jejich celek však byl příliš daleko od kamery, takže jen tušili, kde asi jsou.
Byli též zvědavi na zahájení, v němž dominoval jezdec na koni v historickém kroji a s praporem. Na závěr vzal žačku k sobě před sedlo, poté co uvázala na historický prapor slavnostní stuhu. A přitom stále vydatný déšť. Ten neustal ani při cvičení seniorů. Sami se divili, co všechno museli vydržet. Jedna cvičenka prohlásila, "ale bylo to příjemné osvěžení po horkém dni".
Bratr Antonín Zimmermann se dožil 85 let. Připravil i pohoštění, v němž dominovaly kvalitní zákusky. Však byl také v civilu cukrář u bratra Miloše Suma, věhlasného přerovského cukráře a malíře, když firmu v roce 1900 založil František Sum.

Bratr Bohumil Domanský se rozloučil s funkcí vedoucího odboru Věrná garda. Zástupce (zástupkyně) ještě nebyli stanoveni, bude to zatím muset pohlídat vzdělavatel Sokola
Přerov br. Miroslav Rozkošný.

Pro Anketu Sokola Přerov

29. listopadu 2012 v 16:38 | Milan Geryk |  Organizační

Sokol už není potřeba pro předvýchovu vojáků

První otázka: Jak hodnotíte průběh oslav 120. výročí naší sokolské župy
a 100 let TJ Sokol Vlkoš?
Sokol Vlkoš mne překvapil výsledky úspěšné činnosti v uplynulém roce a uspořádanou oslavou. Kromě vyspělé gymnastické a atletické činnosti předvedli kulturní akce včetně pozvání významného českého astrofyzika Jiřího Grygara s populární přednáškou. Navíc byla do programu zařazena ukázka z výchovy psů, cvičených pro užitečné praktické použití. S manželkou jsme se setkali se svými bývalými žáky, kolegy a také s žáky mých rodičů.
Atmosféra slavností byla výborná.

Druhá otázka: Jak vidíte budoucnost Sokola?
Budoucnost je otazník. Tam se svět hne, kam se napře síla.
Sokol je síla a ta musí mít směr a smysl.
Proti čemu a komu bude nutno Sokol postavit? Až toto bude jasno, nepochybuji, že Sokol bude stát v první řadě, i když možná nebude již vedoucí hnací silou, jakou vždy býval. Sokol už není potřebný k předvýchově vojáků. Stát neoplývá ochotou Sokol podporovat, Sokol se bude muset spoléhat hlavně sám na sebe. Nemůže být chyba pěstovat v národě tělesnou zdatnost, odolnost, vytrvalost a čestnost, ale lásku k vlasti lze snadno demagogicky zmanipulovat. Národ a uvnitř něho i Sokol se stává takřka kybernetickou myší hledající si cestu mezi pohybujícími se omezujícími hřebíky, když úloha není korektně zadána a logika nemusí platit. Co z toho plyne konkrétně pro mne?. V roce 1988 jsem si obnovil cvičitelské zkoušky. Podle stavu zdraví budu nadále jako cvičitel vychovávat mládež v Sokole i v rodině. Společně s ostatními jako mravenci a včely svou bezplatnou činností budeme zatím udržovat sokolovnu a sokolské tradice a mediálně vystupovat v politice a ve vědě s doufáním, že snad Brownovým pohybem a barevnými efekty někam dospějeme.

Přerov, 30. 11. 2012 Milan Geryk

Oživte si krajský slet v Přerově se slovenským kameramanem

26. listopadu 2012 v 21:46 | Tomáš Gajda |  Historie

Návod k přehrátí je na konci textu

Krajský XV.všesokolský zlet v Přerove 2012

10. 8. 2012
Krajský sokolský zlet v Přerove - 16. júna 2012
Jednota Sokol Trenčín a TJ Sokol Prievidza z Považskej sokolskej župy
sa zúčastnili 16.júna 2012 Krajského sokolského zletu v Přerove a vystúpili
so skladbou MY A MY autoriek Mgr. E. Fialovej, D. Kučerovej a K. Kučerovej.
Bola to malá generálka cvičeniek Považskej sokolskej župy Trenčín pred
XV. Všesokolským zletom v Prahe júl 2012.
Môžete si ho pozrieť na nasledujúcich stránkach:

- Sokolsky Zlet Prerov 2012 - 2: http://youtu.be/SVRZzJXyzv8

- Sokolsky Zlet Prerov 2012 - 3: http://youtu.be/444iVf_OxNg

- Sokolsky Zlet Prerov 2012 - 4: http://youtu.be/wESevoFhRRY

- Sokolsky Zlet Prerov 2012 - 5: http://youtu.be/t3jxIoRD9nA

- Sokolsky Zlet Prerov 2012 - 6: http://youtu.be/RNZLLZZGVso

- Sokolsky Zlet Prerov 2012 - 7: http://youtu.be/oGCI8NLAcH8

- Sokolsky Zlet Prerov 2012 - 1: http://youtu.be/vDzyp9NOZFQ

Môžete si pozrieť celý zlet aj so sprievodom mestom Přerov,
skopírujte si zvýraznený link a vložte do prehliadača.

"Pouť" nejen k hrobu Slavomíra Kratochvila

25. listopadu 2012 v 22:08 | Jaroslav Skopal |  Z činnosti

Hřbitovy jsou i dokumentem historie

Přerovští sokolové se v sobotu sešli u hrobu Slavomíra Kratochvila na přerovském hřbitově, kde začali svou malou pouť po místech odpočinku významných přerovských občanů, příslušníků Sokola.
Letos 23. listopadu uplynulo 98 let od jeho popravy v Ostravě za zločin velezrady. Stal se první obětí domácího odboje proti rakousko - uherské monarchii krátce po začátku první světové války.

Podobný osud stihl i Přerovana Jiljího Matějku o několik týdnů později. Jeho hrob s pěkným památníkem leží nedaleko hrobu Slavomíra Kratochvila. Provinil se "sprostými" veřejně pronesenými nadávkami na rakouského a též německého císaře rovněž krátce po rozpoutání první světové války. Z pomníků na obou hrobech je patrná i příslušnost obou zmíněných mužů k Sokolu.
Na Matějkově hrobě byla později navíc umístěna i pamětní deska nejznámější přerovské sokolské cvičitelky a trenérky házené z první republiky Anny Řezníčkové. Ta zahynula v koncentračním táboře v Osvětimi 23. září 1944 po více než tříletém žalářování. Její činnost ve druhém odboji spočívala mj. v pomáhání rodinám vězněných sokolů.
Naše kroky pak vedly k rodinnému hrobu, v němž před dvěma lety spočinula i urna s popelem Karla Zejdy, syna zakladatele KAZETA Karla Zejdy staršího. Karel Zejda starší byl činovníkem přerovského Sokola i jeho podporovatelem. V jeho stopách šel i jeho před dvěma lety zesnulý syn. Přerovskému Sokolu občas pomohl finančně, např. při obnově sociálních zařízení sokolovny.

Poslední vzpomínka účastníků malé pouti po přerovském hřbitovu patřila někdejšímu jednateli a později i starostovi Sokola Přerov Ladislav Elmerovi. Ten 29. října 1918 vyhlašoval v Přerově vznik Československé republiky. Hrob příslušníků rodiny Elmerových je poměrně blízko místa, kde je situován i hrob s ostatky již zmíněných Zejdů.
Podobně lze významné hroby osobností svázaných se Sokolem najít téměř ve všech místech, kde působily sokolské jednoty. Je to téma blízké např. poznávání památníků obětí obou světových válek či totalitních režimů. Všude narazíme na významný podíl příslušníků Sokola.
Těšme se, že postupně budou přibývat i mladší příslušníci Sokola na těchto vzpomínkových návštěvách míst klidu. Zejména jde o mládež. Je to jedna z cest k pochopení jisté výjimečnosti Sokola nezi ostatními spolky a organizacemi s podobným programem.

Účast Sokolů 17.listopadu při vzpomínce v Přerově

22. listopadu 2012 v 15:27 | Miroslav Rozkošný, foto Vojtěch Podušel |  Z činnosti

Připomenutí 17. listopadu proběhlo v Přerově klidně a důstojně

Zatímco 17. listopadu, na svátek Dne boje za svobodu a demokracii, se na některých místech v republice konaly protestní demonstrace proti zdražování a politice vlády - v Praze na Václavském námětí podle odhadu odborářů až pětatřicetitisícová - v Přerově tato pietní událost proběhla tradičně klidně a důstojně. Výjimkou z tradice byl dlouhý, ale přitom pěkný projev mladé Ing. Svobodové. Zato účast organizací, spolků a občanů byla jako v předcházejících létech stejná, to znamená malá. Mimo profesionálně delegovaných zástupců města armády většinou jen sami senioři. Vedle nich kontrastovala malá skupina mládeže z organizace Mladých konzervativců.
Mezi vesměs starší účastníky oslavy zapadli i členové našeho Sokola. Kytičku k pamětní desce na náměstí TGM pokládali za přerovské sokoly starosta župy br.Jaroslav Skopal, vedoucí Věrné gardy br. Bohumil Domanský a vzdělavatel br. Miroslav Rozkošný. Věkem jsme však ani my nezaujali, ale hanbu Sokolu snad neudělali. "Vlevo vbok", tiše zavelel br. Skopal po položení kytičky a po tradičním úklonu. Následující náš odchod hodnotily vedoucí kanceláře primátora města Daniela Novotná a redaktorka Přerovských listů Ingrid Lounová slovy: "Krásně jste pochodovali." Ještě lepší by však bylo, kdyby se podobných akcí města zúčastňovali také mladší členové naší jednoty.

Senioři z Přerova se sešli na tradičním místě

22. listopadu 2012 v 14:35 | Miroslav Rozkošný |  Z činnosti

Věrné gardě Svatomartinské víno chutnalo

Přesně 11. listopadu v 11,00 hodin a 11,00 minut se ve vinárně Hanačka v Pivovarské ulici v Přerově začaly plnit skleničky prvním letošním vínem zvaným Svatomartinské. A samozřejmě nesměly u toho chybět ani členové Věrné gardy našeho Sokola. Jsou pravidelnými návštěvníky této malé vinárny a vždy zde dokáží plně obsadit i ten nejdelší stůl. Ten však na svátek svatého Martina sokolům a sokolkám nestačil. Jeden z bratrů, který přišel skoro z poslední, musel proto sedět vedle stolu na schodku, než se nějaká židle uvolnila. Nápor hostů však zkušená vinárnice paní Marta, tentokrát v originálním historickém čepci, zvládala výborně. Martinská husa jako součást menu pro sokoli sice v nabídce nebyla, ale i na husím sádle si všichni výborně pochutnali.
Hlavní součástí menu bylo originální růžové Svatomartinské víno. V nabídce však byla i Svatomartinská vína další. Třeba pro milovníky červeného vína Portugalské modré. Znalec by o něm řekl, že ještě s větším obsahem jemné kyselinky.
Milovníci bílého vína si zase mohli pochutnat už na docela sladkém "muškátu". Tato i další vína měli zájemci možnost si na doma v lahvích zakoupit a také řada z nich to udělala. Při dobrém vínu byla i nálada mezi hosty výborná. Svědčí o tom, že i když to není na pravidelných setkáních Věrné gardy u Marty obvyklé, tentokrát si všichni zazpívali. A samozřejmě, nechyběl humor.Došlo však i na vážné řeči, jak tomu při pravidelných středečních setkáních sokolských seniorů a seniorek ve vinárně u paní Marty bývá. Třeba na téma jak obsadit uvolněnou funkci sokolského archiváře nebo jak cvičenkami a zejména cvičenci obsadit nácvik nové skladby Jariny Žitné Walderiána - cvičení s trekovými holemi na písničky Waldemara Matušky, která by se měla cvičit příští květen v Roudnici n. Labem. Miroslav Rozkošný

fotografie Kolaříkovi

Navštívily jsme Boskovice

4. listopadu 2012 v 18:13 | Zdena Koluchová, Ivana Jelínková |  Z činnosti

Krásný podzimní zájezd

Vzdělavatelský odbor ČOS, komise pro práci s mládeží a seniory pořádal při příležitosti 150. výročí založení Sokola turisticko - kulturní zájezd pro seniory. Konal se o vikendu 20. a 21. října 2012. V sobotu byla na programu zájezdu procházka židovskou čtvrtí města Boskovice a prohlídka zámku. Po ní návštěva VII. národní přehlíky sokolských pěveckých sborů, která se konala v sokolovně v Boskovicích. Nedělní program byl stanoven dle Sokola Valašské Meziříčí - vedoucí ses. Jana Rosáková.

Za pomoci župy Středomoravské - Kratochvílovi, vedoucí naší skupiny seniorů sestry Koluchové a také díky br. Františku Jemelkovi, který na Přerov nezapomíná, se pět seniorek našeho Sokola zájezdu zúčastnilo. A naše dojmy: Po příjezdu do Boskovic proběhla plánovaná prohlídka tohoto překrásného města s židovskou minulostí. Průvodkyně byla osoba na svém místě, která měla židovskou problematiku opravdu v malíčku. S prohlídkou zámku Boskovice, který je klenotem Moravy, jsme byly opět velmi spokojeny.

Odpolední program zájezdu byl věnován VII. národní přehlídce sokolských pěveckých sborů.

Boskovická sokolovna praskala ve švech. Zazněly písně všech žánrů - hlavně však písně národní. Večer se konalo společně posezení a zpívání při vínečku, což patří k setkání sokolů. Druhý den byl na programu odjezd domů se zastávkou dle stanoveného programu Sokolem Valašské Meziříčí.

Děkujeme všem kdo umožnil účast seniorek Sokola Přerov na tomto zájezdu. Naše spokojenost byla veliká a odměnou všem byl také překrásný pohled na lesy zbarvené podzimem - krásný vzhled je na ten boží svět. Zdar další sokolské práci.

Zdena Koluchová a Ivana Jelínková

Na anketní otázky odpovídá ...

4. listopadu 2012 v 18:04 | Blanka Zelingerová |  Organizační

K oslavám 120 let župy a 100 let Sokola Vlkoš

Oslav ke 120.výročí založení župy a 100 let T.J. Sokol Vlkoš jsem se zúčastnila po oba dny. Ve čtvrtek na slavnostním shromáždění promluvil br.Skopal o založení župy a významu S.Kratochvila.Tím také veškeré oslavy župy skončily. Další program byl velmi zajímavý, ale již zcela v režii​​ ​starosty z Vlkoše. Mrzelo nejen mě, ale i ostatní, že se toto významné výročí župy opíralo jen o jeden projev. Navíc na shromáždění nás byla jen hrstka členů z jednoty Přerov. A co ostatní jednoty, které patří do naší župy? Bylo by důstojné ještě jinak připomenout toto výročí a ne se připojit na okraj oslav ve Vlkoši, které byly mimichodem perfektně připravené. Pátek pak byl věnován sportovním aktivitám a vystoupením. Ale zase za celou župu vystoupilo jen 18 seniorů s ukázkou sletové skladby, jinak nic. To co však předvedli členové Sokola ​​Vlkoš nemělo chybu. Střídaly se ukázky z veškeré činnosti Sokola a bylo opravdu na co se dívat. Celý program i důstojný závěr s nastoupením vlajek, zapálením symbolického ohně a večerní ohňová exhibice jen potvrdily,co všechno lze připravit i v tak malé jednotě. A co my na to? B.Zelingerová​

K budoucnosti Sokola

Jak vidím budoucnost Sokola já? Chci říct, že budoucnost Sokola by podle mého, měla být založena na ochotě obětovat volný čas pro druhé, hledat nové formy činnosti, nebránit se experimentům a přilákat veřejnost a hlavně mládež na atraktivní program. V některých jednotách se to daří, u nás ještě ne. S odchodem starších cvičitelů nastane velký problém. Mladší členové se nechtějí zúčastňovat školení nebo seminářů, chtějí si jen zacvičit. Přesto si myslím, že Sokol má budoucnost, jen je třeba se více prezentovat na veřejnosti. Odpovídám z pohledu cvičitelky Sokola Přerov. B.Zelingerová